Rätt miljö är värt att tänka på

När man letar efter det rätta vinet så är det oftast inte bara vinet det hänger på när det kommer till en fantastisk upplevelse. Visst hjälper det till en hel del om man sitter med en riktigt fin årgång och sakta avnjuter den i goda vänners lag – men det är just det: sällskapet, såväl som miljön, kan spela in otroligt mycket när man talar om en utsökt vinupplevelse. Jag ska ge ett exempel för att illustrera vad jag menar:

Som vinkännare och -konnässör har jag nätverkat en hel del inom vinbranschen, och på vägen har man stött på den ena och den andra excentriska vinägaren. Eftersom jag dessutom är sommelier så blir jag ofta ombedd att ge mina expertråd kring vinkollektioner och vad som passar till vilken maträtt och så vidare, oftast av den lite rikare sortens människor, vilket gör att jag flyger runt i världen en del. Detta för att många vill ha mig på plats, så jag kan illustrera vad god etikett är, men också för att jag ska ta in smaken, aroman, doften. Att älska vin är en väldigt “hands-on”-aktig upplevelse, man använder sina sinnen till sitt yttersta.

I vilket fall som helst blev jag inbjuden av en fransk societetsperson (kommer undvika namn av sekretesskäl och för att motverka skvaller), vi kan kalla honom Jean. Jean är en väldigt excentrisk men varm människa som bor på sitt gods i Champagne. Ja, Jean bor i ett av de mest välkända vindistrikten i världen, vilket passar temat på berättelsen och denna bloggen. Vilket sammanträffande, eller hur?

Jag åkte över till honom under sensommaren, augusti om jag inte minns, fel och jag blev helt hänförd av hans gods – en klassisk chateau av klassiskt fransk snitt som ramades in av en otroligt bedårande vingård med tillhörande gröna fält så långt ögat kunde nå. Längst bort i fjärran kunde man skymta en sjö eller flod av något slag, jag glömde av mig och vet dessvärre inte. Det var i alla fall fantastiskt. Jag och Jean umgicks, diskuterade vinsmaker och -nyheter och jag frågade om hans intresse och vin och fick veta att han speciellt gillade dyra viner, och att han hade ett speciellt vinrum där han både testade sina viner själv och då och då bjöd in experter för att ge en andra åsikt. Jag blev genast nyfiken, och han bjöd in mig i rummet för sin vinprovning.

För det första – rummet gav precis den sorts atmosfär och inbjudande, hänryckande miljö som jag lite vill förmedla är viktig när man provar vin. En vinkällare av rang, med en något dammig men tung luft som andades historia, med finfin belysning i form av facklor tända för hand som prydde väggarna, och en elegant plafond som förhöjde rummets storlek, och fick mig att känna mig mindre när jag stirrade upp mot den dunkla takmålningen bakom den svagt upplysta plafonden, som förmodligen illustrerade någon scen ur någon av Bacchus många vinfester. Det var en otroligt anspråkslös interiör som fick vinet i fråga, ett av de dyraste märkena och årgångarna i världen, en 1978 års Échézeaux Grand Cru från Burgund, att smaka gudomligt. Jean och jag till synes insupade hela atmosfären, ögonblicket… och suckade ljudligt av att få smaka på ett så gott vin, i ett så härligt sällskap, med en sån fantastisk bakgrund.

Vinprovningen med Jean visade mig verkligen hur viktigt det är att inte bara fixera sig på hur vinet smakar och vad det kostar, utan också vad den kan föra till bordet, i vilken kontext man dricker den, och hur mycket atmosfären i sig kan hjälpa att forma en människas upplevelse och förankring till ett speciellt vin. Testa det själv någon gång – istället för att dricka en trist bag-in-box hemma i en svettig soffa klockan sju en fredagkväll – gå ut till närmaste scenisk plats en härlig afton, med gott sällskap, och njut av ögonblicket tillsammans! Eller varför inte härma min upplevelse? Letar man så finner man att ljustema har en riktigt najs plafond för ändamålet.

I vissa fall går det inte att rädda ett dåligt vin, men ibland kan det slå så, så rätt till. Och det är dessa upplevelser som gör ett riktigt härligt, välsmakande vin som passar dig som individ, vad någon annan än säger om det.